ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عکاسی مستند را می توان یکی از شاخه های مدرن عکاسی دانست. این نوع از عکاسی تمامی اتفاق هایی که در طول روز در اطرافش صورت می گیرد را  ثبت می کند. به شکل دیگر می توان گفت که نوعی عکاسی به شمار می رود که از واقعیت های جامعه و مردم عکس می گیرد. عکاسی مستند از زمانی رواج پیدا کرد که وضعیت اقتصادی چندین سال دچار رکود شده بود. به گونه ای تمامی بدبختی های جامعه را به تصویر می کشد. علاوه بر این می توان موضوع دیگری هم برای این نوع از عکاسی در نظر گرفت. به طور مثال می توان موضوعاتی از جمله وسعت عواطف و تنش ها، منطقه های دور افتاده، ناملایمات جامعه، انسان های سرزمین دیگر و.... نیز در بطن عکاسی مستند قرار داد. هر چند برای انتخاب موضوع برای این نوع از عکاسی هیچ محدودیتی وجود ندارد. 

 

البته باید بدانید که منظور از نامحدود بودن موضوعات عکاسی مستند، این نیست که هر عکسی دیدید تصور کنید که عکس مستند به حساب می آید. چرا که این نوع از عکس ها باید یک پیام را منتقل کند. عکس های پرتره، عکس از یک طبیعت و یا اینکه منظره های خیابان نمی تواند جزء عکس های مستند باشد. عکاسی مستند در مواردی احساس ها را به تصویر می کشد. یکی از خصوصیات بارز و ویژه این  نوع از عکاسی اجتماعی بودن آن می باشد. 

عکاسی مستند دید افراد را به دنیا و محیط پیرامون تغییر می دهد. بسیاری از افراد به اشتباه ویژگی هایی را به این نوع از عکاسی می دهند که دارای تناقض های زیادی می باشد. در کنار عکاسی مستند فیلم های مستند زیادی هم وجود دارد که به همین موضوعات می پردازند. رنگ خاکستری و سایه روشن هایی که در این نوع از عکس ها به چشم می خورد یکی دیگر از ویژگی های بارز عکاسی مستند می باشد و همچنین می تواند دیدگاه و تحلیل عکاس را از عکس به نمایش بگذارد. این امر هم می تواند جزء ویژگی های عکاسی مستند به حساب آید. علاوه بر این می توان این نوع از عکس ها را سندی تاریخی دانست و همینطور وسیله ای  برای بهره برداری از مسائل سیاسی جامعه می باشد. 

برای انجام عکاسی مستند حتما نیاز نیست که شما یک دوربین بسیار حرفه ای با یک لنز خوب داشته باشید. البته که مهم ترین چیز در این کار دارا بودن بینشی با زاویه باز و مناسب باشد. شما می توانید  با عکس هایی که از عکاسی مستند به دست می آورید، در رابطه با فرهنگ ها و موقعیت های اجتماعی کشورهای تمام دنیا اطلاعاتی کسب کنید. 

 

عکاسی مستند را می توانیم برای به تصویر کشیدن مزان فقر و ناتوانی مردم جامعه مورد استفاده قرار دهیم. عکس های مستند بهتر است به گونه ای باشد که گویی که در پشت دوربینی که عکس با آن گرفته شده هیچ عکاسی وجود نداشته است. از عکاس های مستند معروف می توان به مواردی از جمله لوئیس هاین، آنری کارتیه، الیورت ارویت، جاکوب ریس، پل استرند  و همچنین عکاس های ایرانی نیوشا توکلیان، کاوه گلستانی و نصرالله کسرائیان نیز می باشند. اسمیت که یکی از عکاسان مستند معروف به حساب می آید، می گوید این نوع از عکاسی باعث می شود که مردم با دیدن بدی ها و جنگ و خونریزی ها وحشت کنند و دست از بدی ها و جنگ ها بردارند.